BANKEN
93 netto regton
Längd 21,8 m
Bredd 6,7 m
Djup 2,7 m
Signal HNVJ
Reg nr 796
Skonert (1907-1918)
1877 byggd i Oskarshamn (C Thorén) för ett rederi i samma stad (F Johansson)
1899 nytt rederi på samma ort: Kronolänsman J Malmberg
1907 inköpt r Brantevik (Per Nilsson)
1918 såld t Kalmar (Gustaf E Josefsson) omdöpt t CARL GUSTAF, försäljnings- pris: 8.500:-
1927 såld t nytt rederi på samma ort (O B Johansson)
1938 såld till H Lindstrand, Ekenäs för att användas “till någon slags dansetablisemang” för 200:-
Befälhavare: Olof Andersson Anderberg
1907-1917
(Anders Andersson
1927-c:a 1930)
BARBARA ERICA
16,9 svåra läster
Längd 56,4 fot
Bredd 15,7 fot
Djup 6,0 fot
Skonert (1856)
1850 byggd i Högsjö socken, Westernorrlands län för rederi i Forsa socken, Gefleborgs län (Riksdagsmannen Lars Andersson)
1854 såld t Stockholm (Grosshandelsbolaget Jacob Palm, Svensson & Co)
1856 feb inköpt t Brantevik (Henric Olsson) aug samma år såld t Sölvesborg (N O Landegren)
1859 såld t Wisby (Handlanden M Bahr)
slutligt öde okänt
Befälhavare: Ola Olsson 1856
BARTIMEUS
160 netto regton
Längd 31,9 m
Bredd 6,8 m
Djup 3,4 m
Signal HQKV
Reg nr 26
Skonert (1892-1909)
1860 byggd i Rönne (S P Beck) för rederi i Köpenhamn (E E Albertsen) döpt t HERMOD
1880 såld t Trelleborg (C Smith)
1892 inköpt t Brantevik (Nils Persson)
1897 16 november spolades befälhavaren Nils Persson överbord och drunknade utanför Svenska Björn
1898 ny huvudredare: Tufve Tufvesson 1900 9 april medan fartyget låg i Hamburg omkom två danska och en norsk besättningsmän genom kolosförgiftning
1909 10 juli sprungit läck på resa Hamburg – Luleå med saltlast, införd till Vasa och där kondemnerad
Befälhavare: Ola Persson, Vik
1892-1896
Nils Persson “Löfqvist”
1896-1897
Jeppa Persson
1898
Henrik Persson
1899-1909
BEDA
98 netto regton
Längd 27,4 m
Bredd 7,3 m
Djup 2,7 m
Signal JLBH
Reg nr 3558
Skonert (1899-1933)
1899 byggd i Oskarshamn (C Thorén) för rederi i Brantevik (Bengt Andersson) byggnadskostnad: 18.000 kr
1924 ny huvudredare: Janna Andersson änka efter Bengt Andersson
1929 ny huvudredare: Johan Jönsson
1933 såld t Hovenäste (Skeppare A R Karlsson) för 5.000:- samma år utrustad med 25 HK:s motor av fabrikat “Ideal”
1938 samma hemort, ny redare: G A Karlsson
1941 2 juni strandade vid Anholt sedan ankarkättingarna sprungit av. Kondemnerad
Befälhavare: Bengt Andersson
1899-1911
Ferdinand Bengtsson, Gislövshammar
1911-1924
Alfred Anderberg 1824-1930
Martin Nilsson 1930-1933
BERTHA
138 netto regton
Längd 30,2 m
Bredd 7,3 m
Djup 3,1 m
Signal JVQC
Reg nr 3653/5804
Skonertskepp (1916-1926)
1893 byggt på Ösel (J Theer, Randiskül, Kjelkond) döpt t POSEIDON
1900 inköpt t Skillinge (Peter Lindgren) för 16.500 kronor omdöpt till MÅRTEN
1901 såld t J C Muyllaert, Ostende för 18.000 kr, omdöpt t MATHILDE
1903 såld t E Falck, Hamburg, omdöpt t BERTA ELISABETH
1916 inköpt t Brantevik (Johan Anderberg som BERTHA ELISABETH av Glückstadt (Kaufmann E J N Falck) för 15.500 Mark, övertagen i Kiel
1923 ny huvudredare: Lars Olof Larsson
1926 26 okt på resa Trångsund – Köpenhamn med trälast sprungit läck och sökt nödhamn i Simrishamn, därvid drivit på norra pirhuvudet och blivit svårt skadat. Kondemnerat
Befälhavare: Martin Hansson, Gislövshammar
1916-1923
Frans Tufvesson
1923-1926
BETTY
157 netto regton
Längd 28,2 m
Bredd 6,6 m
Djup 3,2 m
Signal HRJK
Skonert (1887-1889)
1862 byggd i Geestermünde, Tyskland Schau-Oltmans) fr o m 1876 hemmahörande i Hamburg (G Juisters´änka)
1883 inköpt i Simrishamn (Husegaren Eric Jönsson)
1887 inköpt t Brantevik (skepparen Lars Nilsson)
1889 såld till rederi i Norge, fartygets slutliga öde okänt
Befälhavare: Johan Holm
1887-1889
BETTY
124 netto regton
Längd 27,9 m
Bredd 6,3 m
Djup 2,9 m
Signal HVMB
Reg nr 356
Skonert (1891-1903)
1867 byggd i Aalborg, döpt till ODIN, för rederi på samma ort (Chr Simoni)
1888 såld t rederi på samma ort (R Hansen)
1891 inköpt t Brantevik (Qvarnägaren Nils Tufvesson)
1898 ny huvudredare: Johan Jönsson
1903 14 oktober grundstött V om Landsort och sjunkit på resa Södertelje-Ratan i barlast
Befälhavare: Jöns Persson
1891-1901
Ola Olsson
1901-1903
BETTY
140 netto regton
Längd 31,2 m
Bredd 7,5 m
Djup 3,3 m
Signal JQTS
Reg nr 4832
Skonertskepp (1908-1931)
1890 byggt i Marstal (J O Christensen) döpt till HAAPET för rederi på samma ort(H C Christensen)
1908 inköpt t Brantevik (Wilhelm Jönsson) för 17.750 Dkr
1914 ny huvudredare: Jöns Persson
1930 Ny huvudredare: Johan Jönsson
1931 4 dec grundstött vid Hävringe och sjunkit på resa Helsingborg – Djurö med spannmål
Befälhavare: Jöns Persson
1908-1912
Anton Persson
1912-1914
Bernhard Olsson
1914-1927
Frans E Persson
1927-1931
BIRGER
191 netto regton
Längd 31,8 m
Bredd 7,1 m
Djup 3,3 m
Signal HRPF
Reg nr 991
Skonert (1913-1916)
1883 byggd Figeholm (A P Andersson) för rederi i Figeholm (Handl Aug Ljungstedt)
1903 ny huvudredare: handlanden Nils Johan Pettersson
1913 inköpt t Brantevik (Tufve Tufvesson)
1916 4 april uppbringat av tyskt örlogsfartyg på resa Sverige – England och infört till Svinemünde i beslag.
Senare öden okända
Befälhavare: Olof Larsson, Oskarshamn
1913-1916
BJÄRKE
280 netto regton
Längd 24,2 m
Bredd 7,5 m
Djup 4,6 m
Signal HQNG
Brigg (1881-1885)
— byggt okänt år i Arendal, döpt t JUPITER, förbyggd 1882
1862 såld t Aarhus (C M Schmidt) omdöpt t BIARKE
1879 samma hemort, huvudredare: G Langballe
1881 inköpt t Brantevik (Lars Hansson Sjöström)
1883 ny huvudredare: Lars Jönsson
1885 såld t Malmö (Stufvaren Anders Bengtsson)
1888 såld t Kalmar (Handlanden Carl M Carlsson)
1889 nytt rederi; sjömanshusombudsman P A Nelson
23 november samma år strandat på Anholt Österrev på resa Kalmar – Hartlepool med trä
Befälhavare: Lars Hansson Sjöström, Hvitemölla
1881-1885
BJÖRN
305 netto regton
Längd 34,0 m
Bredd 8,3 m
Djup 4,4 m
Signal HTGD
Reg nr 124
Skonertskepp (1889-1912)
1869 byggt i Damgarten (H Dierling) döpt till GRAF BEHR-NEGENDANK, hemorten ej bekant
1881 såld t Rostock (C Schmidt)
1888 inköpt t Kalmar (Oscar F Johansson) för 9.300 Mark
1889 inköpt t Brantevik (Qvarnegaren Nils Tufvesson) för 15.555:-
1898 ny huvudredare: Tufve Tufvesson
1912 såld t Mariehamn (Erik Nylund) för 7.000:-
1916 såld t Björneborg (Edith Heino) troligen krigsförlist under första världskriget
Befälhavare: Olof Larsson, Oskarshamn
1899-1909
Per Henrik Mårtensson Österberg
1909-1912
BOLETTE
17,3 netto regton
Längd 12,7 m
Bredd 4,1 m
Djup 1,8 m
Reg nr 57
*
Jakt (1897-1906)
— byggd okänt år (troligen 1854) i Svaneke, Bornholm
1870 8 juli efter att med last av mursten och draineringsrör ha sjunkit utanför Böste (Trelleborg), försålts å offentlig auktion. Inropad av Handlanden Magnus Telin för 126 Rd Rmt. Bärgad och förbyggd i Trelleborg av Timmermannen J Svensson
1897 inköpt t Brantevik (Tufve Larsson) f 1.500:- samma år. Avförd ur fartygsregistret som ej reg pliktig
1906 såld – slutliga ödet okänt *
Befälhavare: Tufve Larsson
1897-1906
En jakt BOLETTE, hemmahörande i Ystad, förliste 9 april 1918 2 sjömil norr om Simrishamn. Fartyget var på resa från Karlshamn till Ystad med ved.
Det är troligen samma fartyg men det har inte lyckats få bekräftelse på detta.
BORE
312 netto regton
Längd 38,0 m
Bredd 8,6 m
Djup 4,3 m
Signal HNTL
Reg nr 2826
Barkskepp (1904-1916)
1877 byggt vid Södra Varvet, Vestervik (R Fridell) för handelsfirman Westermark & Jansson), samma stad
1904 inköpt t Brantevik (Sven Larsson) för 17.000 kr
1908 omtacklat till skonertskepp i Norrköping
1916 såld t Halmstad (Sjömanshusomb C O Kihlberg) för 33.000 kr:-
Förolyckat i Nordsjön 25 sept 1923
Befälhavare: Jöns Håkansson Brandt
1904-1909
Sven Larsson
1909-1912
Martin Möller
1912-1916
BRAVO
281 netto regton
Längd 34,9 m
Bredd 7,5 m
Djup 4,2 m
Signal HMFQ
Reg nr 364
Brigg (1891-1911)
1861 byggd i Karlshamn (D R Andersson) för Handelsbolaget Winberg & Meijer i samma stad
1884 nytt rederi i Karlshamn (Slagtaren Carl Elg)
1881 inköpt t Brantevik (Håkan Larsson)
1911 6 december på natten strandat på Lysegrundet i Kattegatt, på resa W Hartlepool – Malmö med kol
Befälhavare: Per Ingvarsson
1891-1911
Carl Victor Nilsson, Ö Tommarp
1911
BRITANNIA
148 netto regton
Längd 31,7 m
Bredd 7,6 m
Djup 3,4 m
Signal SHZM
Reg nr 7384
Tremastskonert (1827-1959)
1903 byggd på Thurø (N P Petersen) för rederi på samma ort (A Petersen)
1927 inköpt t Brantevik (Lars Olof Larsson) från Seilskibsselskabet Britannia A/S i likvidation för 17.250 kr
1932 utrustad med 100 HK motor
1942 omdöpt till MARIANN
1959 avyttrat för att enligt uppgift användas som restaurang vid ön Sylt
Befälhavare: Frans Tufvesson
1927-1947
Oskar Alb Anderberg
1947-1948
Ador H Månsson
1948-1959
BUSSARD
320 netto regton
Längd 40,0 m
Bredd 8,2 m
Djup 4,0 m
Signal JNCT
Reg nr 4104
Tremastskonert (1908)
1894 byggd i Brake, Tyskland (G O Tyen) för rederi på samma ort
1903 inköpt i Helsingborg (Grosshandl Esaias Olin) för 40 000 Mark, liggande i Hamburg
1908 inköpt t Brantevik (Thure Boman) i september s å såld till Lissabon för 25.000 kronor. Slutliga ödet okänt
Befälhavare: Robert Victor Hansson, Hvitaby
1908